קטגוריות
מה חדש משפחה

חיבוק מתוק וחורף

יש אנשים של חורף, יש אנשים של קיץ, יש אנשים של יום ויש אנשים של לילה. אני בהחלט מאנשי החורף. אין בעיני משהו יפה ומחיה יותר מגשם. אך לחורף יש גם חסרונות – כן, כן, חסרונות…

יש אנשים של חורף, יש אנשים של קיץ, יש אנשים של יום ויש אנשים של לילה. אני בהחלט מאנשי החורף. אין בעיני משהו יפה ומחיה יותר מגשם. אך לחורף יש גם חסרונות – כן, כן, חסרונות… פקקי התנועה, שכבות של בגדים וחושך משעה מוקדמת של היום. ולמה אני מספרת לכם את כל זה? עקב געגועי לחורף התחלתי להרהר על יתרונותיו וחסרונותיו מהפן ההתפתחותי והחלטתי שכדאי לשתף אתכם.

 חסרונות:

 תינוקות שנולדים בסתיו ובחורף מתפתחים לאט יותר מתינוקות האביב והקיץ וזאת בשל כמה גורמים:

  • ריבוי שכבות הבגדים שעוטים עליהם הוריהם.
  • זמן רצפה מועט מדי, כי קר.
  • כפות רגליים שאינן חשופות ועל כן התינוק אינו יכול לתפעל אותן ולחוש כרצונו – אלא אם הוא בשלב של להסיר גרביים וגם אז ההורים מוצאים פתרונות יצירתיים כמו גרביונים.
  • התינוקות, הפעוטות והילדים נמצאים זמן רב בבית – הם אינם יורדים לגינה הציבורית לשחק או יוצאים לטייל בפארק. גם לחוגים כבר לא הולכים. הטלוויזיה צוברת שעות נוספות והאוכל הופך לתעסוקה העיקרית של כל בני הבית ועל כן כולם מתרחבים במעט.

 יתרונות:

  • לא חם: החורף הישראלי אינו חורף סיבירי והוא מאפשר לטייל בחוץ עם התינוקות, הפעוטות והילדים.
  • הסתיו והחורף מספקים שלל חוויות חושיות מעלי שלכת ועד שלוליות ובוץ. אם לא ראיתם את העולל הצעיר הולך לראשונה עם מטרייה ומגפיים וקופץ בשלוליות, לא ראיתם אושר מהו… גם תינוק שרואה לראשונה גשם חווה חוויה מ ד ה י מ ה.
  • זה הזמן להיחשף למרקמים וריחות של פירות החורף, לקלף אותם, לגעת בהם, למחוץ אותם, להריח אותם ולבסוף לשתות מיץ סחוט טרי. חשוב שמגיל צעיר הילדים ילמדו ויחוו תהליכים ולא יקבלו רק את התוצר המוגמר. כך בעתיד הם יידעו לתאר ולספר התרחשויות עם התחלה, אמצע וסוף. תנו להם לקלף בננה, תפוז – זה כיף!!
  • ההימצאות של כל בני הבית יחדיו מאפשרת שלל משחקים משפחתיים שיתאימו לתינוק,  לפעוט ואפילו לאח שבבית הספר – רק צריך להיות יצירתיים.

 דוגמא למשחק משפחתי לחורף:

 פזרו כריות גדולות ושמיכות ברחבי הסלון ושימו את התינוק באמצע המשטח. מי שזוחל ינסה לרדת ומי שלא זוחל עדיין ינסה לזוז ותופתעו, הוא גם יצליח. זחילה על משטח מעט גבוה ודינאמי בשונה מרצפה (לדוגמת פוף) מאתגר את התינוקות, הפעוטות והילדים וגורם להם להפעיל שרירים אחרים מהשרירים אותם הם מפעילים ביום-יום. הזחילה על משטח מסוג זה גם מתקנת תנועה לא נכונה. לדוגמא: תינוק שרגיל לשכב על הבטן ולזחול על הגחון כאשר כפות רגליו מופנות לאוויר (כלפי מעלה) ייאלץ לדחוף אותן מטה כלפי משטח הזחילה (פוף, כריות וכו') אחרת הוא לא יצליח להתקדם. תינוק שחלש מעט יפעיל הרבה כוח שרירי ומאמץ כאשר ינסה לזחול על המשטח. המשחק מצוין גם לפעוטות ולילדים – הוא עובד בדיוק אותו דבר ומאלץ את הילדים להשתמש בתנועות שהם כבר הספיקו לשכוח. הם יכולים לעבור את האתגר בזחילה או הליכה. חשוב לא למנוע מהזאטוטים ליפול, הם מתרגלים את מערכת שיווי המשקל שלומדת רק מיציאה מאיזון.

אחרי שהתעייפתם מקימים אוהל שמיכות שכולם נכנסים לתוכו או עושים משחקי "קוקו ומחבואים" או מתחבקים ומתנשקים וכל זה על הרצפה.

ושלא תגידו שאני יועצת התפתחותית שלא מיישמת, מצ"ב הדוגמנים האישיים שלי שמגיל קטן חווים את החורף כמו שצריך. לא מצאתי תמונות מפעם – אלו תמונות של החורף הקודם ועוד בשלב שלפני הנפילה בשלולית הבוץ:

 rain

סוף שבוע רגוע וגשום (הלוואי)

שלכם

שגית

E mail: [email protected]

https://www.facebook.com/sagitgafrisweethugf:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *