קטגוריות
מה חדש משפחה

יום הולדת – חלק ראשון

כמבוגרים יש לנו את היכולת לבחור ולהחליט איזה יום הולדת הוא מבחינת ספל התה שלנו. אך כילדים המבוגרים הם האחראים והם אלה שצריכים לנווט את הספינה בחוכמה.

השבוע חגגתי 34 אביבים ולא היה מישהו מאושר יותר ממני. אני מהטיפוסים שאוהבים את יום ההולדת – לא עושה הפקות ענק אבל בהחלט אוהבת שזוכרים ומציינים. ישנם אנשים שלא עושים עניין מימי הולדת ומבחינתם זה עוד יום וישנם אנשים שיום הולדת הוא אירוע מאוד משמעותי מבחינתם – לחלקם הוא משמח ולחלקם הוא עצוב. בקיצור, כל אחד ויום ההולדת שלו.

כמבוגרים יש לנו את היכולת לבחור ולהחליט איזה יום הולדת הוא מבחינת ספל התה שלנו. אך כילדים המבוגרים הם האחראים והם אלה שצריכים לנווט את הספינה בחוכמה.

לעתים המבוגרים שוכחים שיום ההולדת הוא בשביל הילד ושיש לו יש אופי מסוים. ימי ההולדת הפכו לתחרות בין ההורים: למי יש את המפעיל הכי שווה? למי יש "שולחן הורים" מכובד יותר? מי עיצב שולחן ממתקים ואיך? האם העוגה הייתה שלוש קומות או רק אחת? וכו'.

עוגת יום הולדת

גם נושאי יום ההולדת לא תמיד מותאמים לגיל. היום יש שפע, ושפע מבלבל. ככל שגיל הילדים עולה, גדלה גם המסכנות של ההורים כיוון שהפקת הנושא הופכת ליקרה יותר ויותר. ואז מתחילה תופעה שאני פחות אוהבת ולדעתי היא לא חיובית: מזמינים רק חלק מילדי הכיתה. לדעתי זה מתאים לתיכון אולי לחטיבה אך בטח לא ליסודי. כיף להיות מוזמן אך מה קורה לילד שלא מוזמן? הוא לא מבין את השיקולים מאחורי אי ההזמנה.

ילדיי, שיהיו בריאים, הם בני שמונה וחמש ויצא לי לראות די הרבה ימי הולדת, אך כל פעם נצבט לי הלב. המפעילים מתייחסים לילדים כבובות על חוט ומפעילים אותם ע"י המנגנון של חלוקת הפתעות. יותר מדי פעמים ראיתי ילד שניסה לרקוד יפה בכל כוחו, שילב ידיים ואף מחא כפיים ובכל זאת לא קיבל את ההפתעה המבוקשת. כמה בכי ואכזבה… גם ילדיי עברו זאת ולא פעם. עם הזמן, ככל שהם גדלו, הצלחתי להסביר להם שהם לא צריכים להתאכזב, שייהנו מיום ההולדת ואני אדאג להם להפתעה; לפעמים זה עזר ולפעמים לא.

המשימות אותם מתבקשים הילדים לבצע במהלך יום ההולדת לא תמיד מותאמות לגיל הילדים ואז כאשר הם לא מצליחים מול כולם, החוויה היא לא נעימה בלשון המעטה.

גם ילד יום ההולדת לא תמיד מלקק דבש. לעיתים תפקידו מסתכם בלהיות צופה מהצד. הוא מתבקש לשבת על כס המלכות ומידי פעם נותנים לו לחלק הפתעה כזאת או אחרת. אבל זה יום ההולדת שלו, הוא רוצה להשתתף ולהיות עם חבריו ולא מולם.

ישנם מפעילים שכן רגישים למה שעלול להתרחש ביום ההולדת והם עושים עבודת קודש. מצד שני, ישנם מפעילים אשר חושבים שקל לקנות ילדים – מספיק להשתמש במילים לא יפות ובמשפטים לא תקינים בעברית וזה כבר יעשה את העבודה – מי בכלל צריך תוכן?

ולסיום, הערה לגבי המתנות: מתנה לילדיכם צריכה להראות שחשבתם עליו ושהתאמצתם לבחור – העלות שלה היא לא העניין. אם הילדים שלכם יתרגלו למתנות פרופורציונאליות זה ילווה אותם גם בבגרותם. הם ילמדו מהי מידתיות וזה שיעור מצוין לחיים.

 

בשבוע הבא אכתוב על יום ההולדת מהזווית ההתפתחותית.

 

מאחלת לכולכם יום הולדת שמח

[email protected]

https://www.facebook.com/sagitgafrisweethug


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *