כואב לי – האם לחמם או לקרר?




כשאת מתלוננת על הקושי להזיז את הכתף, סבתא אחת אומרת לחמם, השניה אומרת לקרר. כשאת מספרת שהילד שוב צולע אחרי אימון כדורגל, סבתא אחת אומרת לחמם השניה אומרת לקרר. כשאת משתפת שהבעל חוזר עם כאבי גב מהעבודה, סבתא אחת אומרת לחמם, השניה, ניחשתם נכון, אומרת לקרר. אז למי להקשיב ולמי להאמין והאם תרופות הסבתא האלה בכלל עוזרות?

שימוש בחום או בקור להקלה על כאבים, או בשמה המקצועי "תרמו-תראפיה", הינה אחת השיטות העתיקות והנפוצות ביותר לטיפול בפציעות ובכאבי שרירים שונים, אומרים במרכז לטיפול בגלי הלם. החל מהשימוש הנפוץ, גם בימי קדם, במעיינות חמים, ועד קפיצה למים קפואים באמצע החורף במדינות קרות. זהו טיפול יעיל, נגיש, זול וקל לביצוע. אז הסבתות צודקת שתיהן: כדאי לחמם, כדאי לקרר, השאלה היא מתי לעשות כל דבר.

תרפיה בחום

מה זה? עצמים מתרחבים בחום, זה כלל פיזיקלי ידוע. בחום, כלי הדם מתרחבים ומאפשרים זרימת דם מוגברת לאזור הפגוע. הדם מספק חמצן וחומרים מזינים ומפנה פסולת מהתא – כך מואץ תהליך הריפוי. בנוסף, החום גורם להתרככות רקמת השריר ובכך מאפשר הרפיה ושחרור של האזור הפגוע. החום גם מביא לירידה בסף הגירוי העצבי, מה שמפיג את הכאב ומייצר הקלה מהירה.

מתי נשתמש בה?.תרפיה בחום יעילה במקרים של שחרור שריר תפוס, התקשחות גידים ורקמות רכות אחרות, וגם מסייעת בשיפור טווח תנועה במפרקים עם מוגבלות תנועתית. וכן, במקרים של פגיעה כרונית, כלומר פגיעה שהתפתחה לאורך זמן, כתוצאה משחיקה של שרירים או גידים בגלל תנועה מאומצת או לא נכונה, נזהה פגיעה כרונית על ידי כך שהכאב יהיה עמום אך נוכח ומורגש בעיקר אחרי פעילות פיזית.

איך נחמם? שימוש במים הוא קל ויעיל, בין אם על ידי הזרמת מים או טבילה באמבט, כריות מחומרים שונים שניתן לחמם במיקרוגל, בקבוק חם ומשחות שניתן לקנות ללא מרשם רופא. לאחר חימום המקום מומלץ לבצע מספר מתיחות או עיסוי עדין לאזור התפוס. כמובן יש להיזהר מכוויות או מחימום יתר, נחמם את האזור הפגוע לא יותר מ- 20 דקות ובהפסקות של לפחות שעה בין חימום לחימום. שימו לב: אין לחמם פצעים פתוחים או אזור נפוח ואדום הנראה מודלק.

תרפיה בקור

מה זה? בקור, עצמים מתכווצים. תרפיה בקור גורמת לכלי הדם להתכווץ, מה שמקטין את זרימת הדם לרקמות הפגועות ומפחית כאבים, נפיחויות ויצירת דלקת. הקור מקטין את עוצמת הכאב בכך שהוא מרדים את עצבי הכאב וסף הגירוי העצבי יורד. כמו כן, הקטנת הנפיחות מקטינה כאב.

מתי נשתמש בה? תרפיה בקור יעילה מאד במקרים של פציעות אקוטיות, כאשר הפציעה "טרייה", בטווח זמן של ימים, כמו מתיחת שריר, נקע, קרע של שריר או גיד, שבר ודלקת. פציעה המאופיינת בכאב חד שמוחמר עם מגע או עם הניסיון להרחיב את טווח התנועה וכן במקרים של נפיחות ובצקתיות. כדאי לקרר את האזור במהלך 48 השעות הראשונות לפציעה, במינונים של 5-15 דקות בכל פעם עם הפסקות של שעה שעה וחצי בין טיפול לטיפול.

איך נקרר? החל מקוביות קרח וכלה בשקית ירקות קפואים שמאוחסנת במקפיא. כיום ניתן גם למצוא כריות הניתנות להקפאה ולשימוש חוזר. חשוב מאד לא להניח את המוצרים הקפואים ישירות על העור כדי לא ליצור כוויות קור, אלא לעטוף בבד או במגבת. שימו לב: אין לקרר יותר מעשרים דקות ברצף, כי אז מתחילה פעולה הפוכה והגוף עושה מאמץ לחמם את עצמו, מה שעלול להביא לתוצאה הפוכה ממה שרצינו.

כדי לא להוסיף נזק, על הפגיעה שכבר קיימת, חשוב לזהות ממה נגרם הכאב, כאשר הדגש הוא להבדיל בין כאב שנגרם כתוצאה מחבלה או פציעה שכבר התפתחה בה דלקת, לבין כאב שנגרם משריר תפוס, התקשחות של שרירים או גידים או פגיעה כרונית אחרת. בכל מקרה של התלבטות ניתן לקבל עוד מידע באתר שלנו לגבי סוגי כאבים ופציעות שונות:

למה כואב לנו? גורמי דלקת נפוצים
דורבן בכף הרגל: סימפטומים, טיפול ומניעה

וכמובן להתייעץ עם מומחה כשצריך או כשיש לכם ספק.




נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר

תגובות התפרסמו למאמר זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

three × three =