מזווה לאופים הביתיים




טרנד האוכל הבריא הוא כבר מזמן יותר מטרנד, אלא מגמה של ממש. המודעות לקשר הישיר בין  תזונה מאוזנת ומצב בריאותנו הפיזי והנפשי הולכת וגוברת, ומכאן קצרה הדרך לעלייה גוברת במודעות לאפייה בריאה ואף היתרונות שבאפייה ביתית. הן במאפיות השכונתיות והן ברשתות, יותר שכיח למצוא מאפים עם תחליפים לקמח לבן, סוכר, גלוטן, ואפילו ביצים.

אם באמצעות עזרים כמו אופה לחם, או באמצעות התנור בלבד – עם מתכונים נכונים, וקצת התנסות, ניתן להשיג תוצאות מצוינות, וחשוב מכך להיות מקבלי ההחלטות בכל הנוגע לרכיבים התזונתיים שבלחם או בעוגות בביתכם.

 אז מה חשוב  לכל זמן שתרצו לאפות לחם בריאות- שיהיה גם טעים משביע ובעל ערכים תזונתיים גבוהים.  קבלו כמה מוצרים שאתם חייבים להכיר. אם ברצונכם להצטרף למהפכה הבראיה, כדאי לכם לפנות מקום במדף המזווה לחומרי הגלם הבאים:

קמח מלא – בוודאי שמעתם לא פעם, שפרוסת לחם מקמח מלא משביעה בהרבה מפרוסת לחם זהה בגודלה מקמח לבן. ובכן יש הסבר לתופעה זו, והיא שקמח מלא נספג באיטיות בדם ולכן מעניק תחושה של שובע. קמח לבן שמהווה רכיב מרכזי בתהליך אפיה, מכילים גרעינים של חיטה בלבד. בתהליך הייצור, עובר הדגן זיקוק ומופרד מהקליפה והנבט ואף עובר תהליך שך הלבנה- למראה אטרקטיבי יותר. כך מתקבל מוצר אחיד טעים ונעים לאפייה ומאכל. החלק הפחות ידוע בתהליך זה שדווקא בחלקים אלו, שכן מצויים בקמח מלא בו אין מנפים את הסובין והנבט מהקמח, מצויים מירב הוויטמינים  המינרלים והסיבים התזונתיים. לעומת זאת קמח לבן מכיל רובו ככולו עמילן, ובכך למעשה מהווה פחמימה ריקה בעלת ערך תזונתי נמוך בהרבה בהשוואה לקמח מלא.

 מקלות שומשום עם חמוציות

מקלות שומשום עם חמוציות, מתוך אתר שמרית

שיבולת שועל – שיבולת שועל היא סוג של דגן הידוע גם בשמו קווקר וזאת בגלל המותג  האמריקאי שמיצר שמשווק שיבולת שועל, וכך בעצם ניכס את שם המוצר לעצמו. המפורסם שמייצר . שיבולת שועל שכיחה מאוד באזורים גאוגרפיים בהם האקלים קרים, שם קשה לגדל דגנים כמו תירס וחיטה. קווקר באפיה מוסיף מרקם ובריאות. יתרונותיו התזונתיים. בדומה לכל הדגנים, מכיל הקווקר חומצה פיטית, אשר עוזרת בספיגה של ויטמנם ומינרלים בדם נוסף על כך שיבולת שועל מכילה מרכיבים נוגדי חמצון טבעיים שתורמים לתפקודי הלב ונוסף על כל אלו, הערכים הקלוריים של שיבולת בשועל הם לא גבוהים.

ממתיקים טבעיים – סוכר  בכלל וסוכר לבן בפרט, הוא מרכיב שכדאי להפחית ממנו. אך בעוד שזה נושא מאתגר בתחום האוכל, הנושא מאתגר כפליים בתחום האפייה, ואם נרד לרזולציות גבוהות יותר בתחום הקינוחים. על סוכר קשה מאוד לוותר, אך כיום יש תחליפים נאותים, כאשר החוכמה היא למצוא את התחליף המתאים לכל מתכון. כל מאפה עם האופי שלו מתאים לו תחליף אחר למתיקות שבו. שלא תטעו, גם תחליפי הסוכר הלבן באשר הם עשירים בקלוריות, אך יש בכך חצי נחמה משום שמלבד קלוריות, אותם תחליפים עשירים גם בערכים תזונתיים, שעברו באופן משמעותי פחות תהליכים של עיבוד תעשייתי.  בין הממתיקים הטבעיים ניתן למצוא את הסילאן (דבש תמרים), פירות יבשים, תרכיז תפוחים, דבש, סוכר קנים.

שמרים טריים – רבים לא בדיוק יודעים את ההבדלים בין שמרים טריים ליבשים, וגם לרבים בבית שמרים יבשים משום שהם נשמרים לאורך זמן. אך לאפיה בריאה וטרייה במיוחד, עם טעם של מאפיות  אמיתות, מומלץ להשתמש בשמרי טריים. ההבדל בין שמרים יבשים וטריים הוא ששמרים יבשים הם שמרים רדומים שהוסיפו להם חומרים משמרים בכדי שחיי המדף שלהם יהיו ארוכים יותר. שמרים טריים לעומת זאת הם שמרים ללא תוספים, ואותם ניתן להשיג בל רשתות השיווק באזורים המקוררים. השמרים הטבעיים מצויים בני סוגים שונים של אריזות- כקובייה וחפיסה של גרגרים, כל השמרים הטריים בארץ מיוצרים על ידי חברת 'שמרית'.

 לחם חמישה זרעים

לחם חמישה זרעים, מתוך אתר שמרית

כל הרכיבים הללו יסיעו מאוד גם בתחליפים של אפיית עוגות ועוגיות ולא רק לחם. אם נודה באמת, על מנת לקיים תזונה בריאה לחלוטין עדיף להימנע ממתוקים לחלוטין. אך בעוד שזה האידאל, ורוב האנשים חיים במציאות של אירועים משפחתיים ואירועים בעבודה, וארוחות של סוף שבוע, כך  שניתן להגיע לפשרה בריאה למדי על ידי בחירה מודעת יותר של מזונות בריאים כמה שיותר, על פני אלו שמצויים ברשתות שיווק- אלו הארוזים באריזות פלסטיק, ומכילים כמויות עצומות של סוכר, שומן מוקשה חומרים משמרים, ועוד הפתעות נוספות.

 עוד על אפייה ביתית עוד מתכונים למאפים מלוחים>




נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר

תגובות התפרסמו למאמר זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

5 − 1 =