שש עצות לחיים קלים יותר – מהמטבח של אימא חד הורית




הדרישה שהחיים מציבים בפני אימא חד הורית, היא לא פחות ולא יותר מלהיות סופר-וומן – כלומר, סופר-מן במשרה וחצי, ובדרך, גם לספק לילדייך תזונה בריאה ומגוונת.

רוב האמהות החד הוריות מכירות את המצב הבא: את באה הביתה מהעבודה, גמורה ומזיעה, בשעה שש בערב במקרה הטוב, ומגלה מספר ילדים רעבים שחיסלו את כל מה שהיה אפשר לחסל בבית (אצלנו בימים אלה הרשימה קצרה: קורנפלקס עם חלב, שניצל תירס, קרטיב ואבטיח). בשלב הבא את אמורה לחייך, לקשור למותנייך סינר וצ'יק-צ'ק להכין ארוחה בריאה ומזינה לך ולצאצאים, כשהדבר היחיד שבא לך עליו, זה מקלחת נעימה ומיטה קרירה. בטח לא כיריים וריח של בצל מטוגן.

יש גם צד שני למטבע – חוק ידוע במשפחות חד הוריות גורס, שזה שהוא משלם מזונות לא אומר שהוא יודע לבשל. כלומר שבימים שהילדים אצל האקס, הם אוכלים פיצה, פסטה ונקניקיות. אולי גם קצת שוקולד. כלומר, את לא רק צריכה להכין ארוחת ערב מדי יום, אלא גם לתקן את המחדל התזונתי שקוראים לו "פעמיים בשבוע הם אוכלים אצל אבא".

זה כבר מתחיל להיות כבד:

מילא להכין מדי ערב חביתה, טוסט וסלט. אבל הקטע הזה של להיות האחראית היחידה על הגיוון התזונתי ובריאות התפריט? הלו, אני רק סופרוומן, אני לא קוסמת!

אז קודם כל, עצה טובה היא לדבר עם האקס, ולבקש ממנו לשלב יותר פירות, קטניות וירקות ופחות ג'אנק פוד בתזונתם של הילדים בימים "שלו". גם אם זה לא ממש יעזור, להזיק זה בטח לא יכול – ואולי הדברים יחלחלו למודעות שלו לאט לאט.

שנית, עלינו למצוא "קיצורי דרך" שיאפשרו גם לא להשתגע שעות במטבח אחרי יום עבודה מפרך וגם לספק למשפחה שלנו אוכל מזין ובריא עד כמה שניתן. להלן שישה רעיונות שלי, ואתן מוזמנות להוסיף משלכן:

– סוד ההצלחה הוא תכנון. פעם בשבוע מתכננים תפריט שבועי מגוון וטעים עם נגיעות בריאות רבות ככל שניתן (כן, אני יודעת שהילדים שלכם לא בקטע של ברוקולי אורגני… אבל בכל זאת). את הקניות עורכים לפי זה ומתכננים את המשימות, שאת רובן אפשר לבצע בסוף שבוע (כגון השריית קטניות והקפאתן).

–  משתפים את הנוער במשימות. ילדים בחופש? זה אומר שלהם יש זמן לבשל, ולך אין! ילד בן שמונה יכול כבר לחתוך סלט, שלא לדבר על ילדה בת 14. ברור שזה לא קל – לגרום להם ממש לקום מהמחשב ולהכין משהו. אבל אפשר לפעול בשיטת השוחד (נקודות ופרסים), "תורנות מטבח" עם צ'ופרים לצדה, ועוד. רק קחי בחשבון שבערב תצטרכי לשקם את המטבח מהריסותיו, אבל גם פה אפשר לאט לאט לחנך אותם לנקות אחריהם. אפשר לסכם שאם במשך שבוע כולם עומדים במשימות הבישול שלהם ולא משאירים לך תופת ליד הכיור, בסופ"ש מוותרים על הטרנד הבריא ומזמינים פיצה (עוד רווח בשבילך – זכית ב"ערב ללא בישול").

– אמהות רבות גילו זה לא מכבר את נפלאות המקפיא. ניתן להקפיא כמעט כל דבר: מפרחי כרובית שטופים, מופרדים ומנוקים, דרך בצל קצוץ, ועד לקטניות מונבטות. מקפיאים במנות קטנות, וכשבאים הביתה, מפשירים וזורקים לסיר, מוסיפים 2-3 תפוחי אדמה חתוכים, והופ, יש מרק בריא ומצוין. במקרה חירום אפשר גם להשתמש בירקות קפואים מוכנים, אבל בעיקרון זה הרבה יותר יקר והרבה פחות בריא.

"חטיפים בריאים" הם הצלה של אם חד הורית ועובדת. קלחי תירס מבושל, יוגורט ומלון, למשל, מספקים אחלה נשנוש לילדים שנשארו שעות ארוכות לבד אחרי הקייטנה. הרבה יותר טוב מצ'יפס ובמבה.

–  אפשר לשפר באופן דרסטי את המצב התזונתי בבית, אם משנים רק הרגל אחד קטן, או שניים-שלושה הרגלים. לדוגמה – לא שותים מתוק באמצע שבוע, או עוברים ללחם מלא ופסטה מלאה, או מכינים כל יום סלט בלי יוצא מן הכלל. זה דורש קצת עקשנות, אבל מה לעשות, ארוחת ערב של פסטה מלאה עם רוטב עגבניות וסלט בצד, זו ארוחה הרבה יותר בריאה מאשר אותו הדבר עם פסטה "רגילה" ובלי סלט, בתוספת קולה. יחד עם זאת, זה לא דורש ממך הרבה יותר מאמץ בשעות הקשות שאחרי העבודה ולפני שהם הולכים לישון, ולכן זה משתלם.

–  תארגני מראש, בתיקייה מיוחדת על הדסקטופ של המחשב, כמות של מתכונים בריאים שמכינים מקסימום תוך רבע שעה (יש מלאי לא קטן באינטרנט, ממרקים עד פשטידות ועוגות). כך שברגע של ייאוש תצטרכי רק לשלוף את המתכון שבשבילו במקרה יש לך בערך את כל המצרכים.

לסיום, אני תורמת מתכון משלי: מרק עדשים כתומות.

שמים בסיר אחד כמה תפוחי אדמה וגזרים חתוכים (מבקשים מהילדים לקלף ולחתוך!), בצל קצוץ מהמקפיא, וכוס עדשים כתומות. מביאים לרתיחה, מבשלים כחצי שעה, ואז מוסיפים כפית מלח וחצי כף חוואיג' תימני למרק. אם אוהבים (ויש בבית) אפשר להוסיף ירק כמו פטרוזיליה או סלרי. מעבירים את הכול בבלנדר (עדיף שיהיה לך בלנדר מקל שאפשר פשוט לטחון איתו את תכולת הסיר) בשביל מרקם חלקלק וסמיך. בתיאבון!

 ***

המאמר נכתב בשיתוף עו"ד גירושים יעקב בלס – משרד עורכי דין לענייני משפחה וגירושים.

עורך דין גירושין

 

 

 

 

 

 




נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר

תגובות התפרסמו למאמר זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

10 − seven =