קטגוריות
מה חדש משפחה

אירוע מוחי – זיהוי, טיפול ושיקום

כיצד מזהים אירוע מוחי? מה עושים כשהוא קורה? מה קורה אחר כך? כמה מילים למי שמתמודד לראשונה עם הנושא הכאוב הזה.

הרבה דברים חשובים לנו בחיים: אהבה, עושר, שמחה, ילדים, תקשורת טובה, הורות. אבל אם היינו מצמצמים את כל הדברים לדבר החשוב ביותר, היינו בוודאי חושבים על בריאות.
מדי פעם עולות לכותרות מחלות או התקפים שונים, בעיקר, לאחר שאנשים מוכרים חולים בהם, לדוגמא: אירוע מוחי – כמו במקרה של אריק שרון,דורון נשר, דיק קלארק ועוד.

כיצד מזהים אירוע מוחי?

1. שיתוק בצד אחד של הגוף (בדרך כלל יד או רגל או שניהם) – במידה ואתם חוששים שקרוב אליכם לקה באירוע מוחי, בקשו ממנו להרים את שתי הידיים למעלה בעיניים עצומות. במידה והוא לא מצליח, או שיד אחת מורמת ויד שנייה נשארת שמוטה, יתכן והוא לקה באירוע מוחי.

2. הפרעות בדיבור – במידה ואתם חוששים שקרוב אליכם לקה באירוע מוחי, בקשו ממנו שיחזור על משפט שאתם אומרים. במידה והוא מדבר באופן מוזר, או חלקי, יתכן והוא לקה באירוע מוחי.

3 שיתוק חצי פנים – במידה ואתם חוששים שקרוב אליכם לקה באירוע מוחי, בקשו ממנו להראות את השיניים או לחייך. במידה והחיוך עקום (צד אחד לא מתרומם), יתכן והוא לקה באירוע מוחי.

4. סחרחורת וחוסר יציבות – במידה ואתם חוששים שקרוב אליכם לקה באירוע מוחי, בקשו ממנו שילך מנקודה אחת בחדר לשנייה. במידה ואינו יציב או מחזיק בקיר לתמיכה, יתכן והוא לקה באירוע מוחי.

לאחר האירוע המוחי:

במקרה של אירוע מוחי, יש לשלוח את החולה מיידית לבית החולים לטיפול דחוף. בכל דקה שעוברת, מיליוני תאים במח נהרסים, ועל כן יש לטפל במהירות האפשרית בחולה.

לאחר הטיפול:

אם אתם קוראים את הסעיפים הללו לראשונה, יתכן וקרוב משפחה אליכם לקה באירוע מוחי. מה עושים עכשיו? אירוע מוחי הוא מקרה מאוד מפתיע, שמופיע ללא אזהרה באמצע החיים. הקרוב שלנו, הבריא לחלוטין, הופך לנכה, ללא יכולת לנוע. ההלם הוא גם בפן הרגשי: החולה ומשפחתו חווים בלבול ופחד, המחשבות על החיים לפני והחיים אחרי מתחילות להתגלגל בראש. צריך להתחיל בשיקום, גם של המשפחה וגם של החולה.

תהליך השיקום:

השיקום הינו תהליך מאוד ארוך, ובמהלכו המשפחה והחולה עוברים שינוים נפשיים ופיזיים מאוד משמעותיים. צריך לקחת הרבה אויר לנשימה. בשיקום הממושך עובדים על הפגיעה, על שיפור החשיבה ועל שיפור הדיבור ויכולת הבליעה. בשיקום גם עובדים על שיפור הנעת הגוף והיד הפגועה.

השיקום הינו ממושך, ויכול להמשך תקופה מאוד ארוכה, ובלתי צפויה. לכן, השיקום דורש מעורבות של כל המשפחה, והבנה כי לפני האירוע המוחי בן המשפחה היה עצמאי לחלוטין, ופתאום הוא תלוי בהרבה אנשים כדי לבצע פעולה אחת פשוטה – כמו לדבר, לבלוע, להתקלח, להתלבש ועוד.

שיקום לאחר אירוע מוחי

כדאי לשים לב גם למצבו הנפשי של החולה. הרבה חולים שעברו אירוע מוחי לוקים בדיכאון, בעיקר באוכלוסיות של אנשים צעירים שפתאום מנותקים מהחיים הרגילים והעצמאים אליהם התרגלו, אנשים שלא יכולים לחזור לעבודה, אנשים שלא מסוגלים לבטא עצמם באמצעות דיבור ותנועה.

גם המשפחה המטפלת בחולה שעבר אירוע מוחי נזקקת לתמיכה. במידה ואחד מקרובי משפחתכם לקה באירוע מוחי, ודאו כיצד אתם יכולים לעזור למשפחתו – בשליחת מזון חם הביתה, טיפול בילדים (אם יש), התייצבות ליד החולה בבית החולים, ניקיון הבית ועוד. הם יעריכו זאת מאוד – לפעמים עזרה קטנה יכולה לעשות שינוי גדול.

***

מוגש בחסות ביונס – החופש לנוע. המערכות המתקדמות בעולם לשיקום התנועה

אירוע מוחי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *