קטגוריות
יום יום מה חדש משפחה פנאי

סיור בבוסתן אברהם – גן עדן טרופי למרגלות הכרמל

חבוי בחיקו של צוק הכרמל, לא רחוק מקיבוץ מעגן מיכאל, מסתתר לו אחד הבוסתנים המרתקים בארץ: בוסתן אברהם.

מאת

חבוי בחיקו של צוק הכרמל, לא רחוק מקיבוץ מעגן מיכאל, מסתתר לו אחד הבוסתנים המרתקים בארץ.

בוסתן הכרמל

הבוסתן מוקף במטעי פיטאיות

מטע פיטאיה

פיטאיה צהובה

ומכיל בתוך שטח של כעשרה דונם מעל 120 סוגי עצים שונים, חלקם הגדול ממינים אקזוטיים שאינם מוכרים בארץ. הבוסתן הוא החלום והביצוע של בן אדם אחד, אברהם חסידים שמו.

אברהם חסידים

אברהם הקים את המקום בשני ידיו ובהמון אהבה והוא חולק את האהבה שלו למקום עם קבוצות המבקרים שבאים לסיור. את פנינו הוא קיבל בצלחת תמרים מתוקים כמו דבש ונטולי חרצן ובסיפור על הקמת הבוסתן.

תמרים לחים ומתוקים

אחרי הסיפור הוא כיבד אותנו בפרותיו של התפוח הכפרי:

תפוח כפרי

פרי שלפי סיפורו של אברהם יש לו סגולה להולדת בנים אצל הנשים שאוכלות אותו.

סגולה להולדת בנים

שמו השני הוא Kei Apple וטעמו הוא כשילוב בין שזיף ובין משמש, מתוק חמצמץ.

Kei Apple

לאחר שטעמנו כולנו מהפרי (היו כ 30 איש בקבוצה) המשכנו אל תוך הבוסת עצמו. את פנינו קיבל עץ קטן מכוסה פירות אדומים שהתברר כעץ קפה ערביקה

קפה ערביקה

מולו גדלו בשלווה עץ צימוק יפני וקטמבילה גדולה

צימוק יפני

קטמבילה

והתפעלנו מפריחתו של תפוח הורד:

פריחתו של תפוח ורד

ואז הגענו לתחנת העצירה הראשונה, אחרי חמישה מטרים של הליכה ועצרנו להקשיב: אברהם הסביר לנו על השיח פילודנדרון מונסטרה.

פילודנדרון מונסטרה

אם השיח נראה לכם מוכר זה לא במקרה. מתברר שזה בדיוק אותו השיח שמרבים לגדל בבתים או במשרדים. האם ידעתם שלשיח הזה יש פרי מכובד?

פרי של פילודנדרון מונסטרה

הפרי נאכל כאשר הוא בשל לחלוטין (בתמונה הוא עדיין בוסר) והטעם שלו (מנסיון) מזכיר אננס מוצלח במיוחד. לאחר מכן המשכנו לתחנה הבאה (עוד חמישה מטרים של הליכה נינוחה) והתישבנו לנוח בצלו של חרוב ענק שהורכב על ידי אהרון אהרונסון עצמו.

חרוב של אהרון אהרונסון

אברהם סיפר לנו את סיפורו של החרוב ואז אמר שהגיע הזמן שנוכל משהו והוציא סלסלות של פרי. בהתחלה פונקנו בפירותיו של הצימוק היפני

פרי צימוק יפני

החלק הנאכל בפרי הוא העוקץ עליו נמצא הכדור של הזרע וטעמו הוא צימוק מתוק. לאחר מכן טעמנו מפירות החרוב שמתחתיו ישבנו

פירות החרוב

ואז הגיע הפינוק האמיתי

פיטאיה צהובה

סלסלה שלמה של הפיטאה הצהובה שראינו גדלה בכניסה לבוסתן. טעימות הפיטאיה לוו בהסבר על סגולות הפרי ועל הקילוף שלו:

וכמובן באפשרות להתנסות ולקלף לבד (בן הזוג שלי במחווה רומנטית להפליא)

הפרי מתוק להדהים ושונה מטעם הפטאיה האדומה שניתן לפעמים למצוא בשווקים.

קילוף הפיטאיה הצהובה

ועוד כמה תמונות, כי מגיעה לפרי המדהים הזה (מה גם שהוא פוטוגני לפליא)

צלחת עם פלחי הפיטאיה הצהובה

פיטאיה על מזלג

לאחר מכן המשכנו את הסיור בבוסתן. הצצנו בסקרנות בעץ העגבניות:

עץ העגבניות

התפעלנו מהנוף

צוקי הכרמל

ומהעצים שרק מועטים מהם מוכרים

קרמבולה

אחרי הליכה קשה של חמישה מטרים נוספים עצרנו להפסקת אוכל נוספת.

הפסקת אוכל בבוסתן אברהם

האישה הנחמדה שמופיעה בתמונה הינה עדה, נציגה של החברה להגנת הטבע שמרכזת ומלווה את הסיורים במקום. התישבנו בצלו של עץ הקרמבולה, התרשמנו מעץ הוומי והצצנו בסקרנות לעבר הצלחת עם הפירות שהונחה על השולחן מולנו

פרי הקניסטל

הפרי התגלה כפרי הקניסטל

קניסטל

וטעמו הוא כשל בטטה אפויה. הפרי טעים ונימוח בפה וצריך לאכול אותו בשל לחלוטין אחרת יש לו טעם לווי חזק של עפיצות. כדי שלא נצא רעבים, אברהם נתן לנו לטעום גם את פרי האמברלה

אמברלה

שנאכל טבול קלות במלח

פרי האמברלה

והמשכנו בסיור,למשך עוד, כן ניחשתם נכון, חמישה מטרים והגענו לתחנת הטעימות הבאה. כאן חיכה לנו פינוק מיוחד.

ספוטה שחורה

פרי הספוטה השחורה. שמוכר גם כפרי השוקולד. את הפרי טעמנו כמו שהוא

מעוך ומעורבל

ספוטה שחורה במחית

ובריבה

ריבת ספוטה שחורה

הפרי המעוך נראה דומה לדני סמיך ויש גם איזה דמיון בטעם אבל אני נהניתי בעיקר מהריבה. ואז הגיע פינוק נדיר:

פירות הג'בוטיקבה

פירות ג'בוטיקבה גדולים ועסיסיים.  הפירות היו מחוץ לעונה ולכן יצאו מהמקפיא אבל עדיין שמרו על טעמן יוצא הדופן. ג'בוטיקבה הוא עץ קטן ומיוחד שמוצאו מברזיל. הפריחה שלו היא לאורך הגזע ובעונה גזע העץ מתכסה כולו בפירות גדולים ונוצצים. טעמן קשה לתיאור אבל במרקמם הם דומים לענבי ענק. והנה העץ עצמו:

עץ הג'בוטיקבה

קטן ומקסים. כמו אקליפטוס מיניאטורי. יצא לי לראות אותו מכוסה בפירות וזה מראה בלתי נשכח. מסביב לעץ היה מונח ריבוע פלסטיק מעניין ואברהם הסביר לנו שזהו "אוסף טל". פטנט ישראלי לאיסוף הטל ולחיסכון במי ההשקייה.

פטנט ישראלי לחיסכון במים

משם המשכנו להכרות עם גפן איזבלה.

גפן אקולוגית

גפן קלה לגידול שלא זקוקה לריסוס וכמעט ללא מזיקים

ענבי איזבלה

הטעם תענוג. פירותי ועשיר. הענבים נאכלים כאשר הם שחורים, הם בעלי חרצן וטעם טרופי מיוחד. אלו הענבים שנקראים "ענבים בטעם מנגו" בקטיף פירות יער במטע שעל ברמת הגולן. המשכנו להפסקת נשנוש קטנה בצלו של אגוז הסאבא:

אגוז סאבא

אגוז אשר בארץ נוהגים לקרוא לו בשם קרוב משפחתו, אגוז המלבר. האגוזים מגיעים בתרמיל גדול שנפתח ובתוכו יש אגוזים קטנים יותר, בעלי קליפה דקיקה וטעם נהדר וממכר. מגישים אותם אחרי השרייה קצרה במי מלח.  ישבנו, נשנשנו ונהנינו מפריחתו של עץ האגוז:

אגוז המלבר שבעים, עייפים ומרוצים חזרנו לבקתת העץ ממנה התחלנו את הסיור. התיישבנו לנוח, ליהנות מהנוף וכמובן, לאכול עוד קצת.

בננות במגוון צבעים

קינחנו בבננה מטוגנת

בננה מטוגנת

טעמנו בננה אדומה

בננה אדומה

והצלחנו לאכול גם בננה בטעם תפוח ובפאפאיה

פפאיה

ואפילו טעמנו אוזני קקטוס אכיל. את הסעודה סיימנו בפלח של לימון מתוק שרענן את הפה.

הסיור בבוסתן הוא חוויה יוצאת דופן, שמשתנה מחודש לחודש במהלך השנה, בהתאם לפירות המבשילים. אברהם חסידים הוא איש מרתק ונדיר שמצליח להעביר סיור נהדר ובלתי נשכח. אורך הסיור הוא שלוש עד ארבע שעות. רובו הגדול בשטח מוצל, עם מעט מאוד הליכה שתתאים לכל הגילאים. עם זאת, הטיול לא מומלץ לילדים בגלל האורך שלו ובגלל התוכן שכולל לא מעט סיפורים. הטיול מורכב מסיור בבוסתן, מטעימת הפירות ומסיפור על העצים השונים. תתכוננו להמון אכילה , למעט מאוד הליכה וליום בלתי נשכח.

הסיורים במקום מאורגנים על ידי החברה להגנת הטבע. אני ממליצה ליצור קשר עם עדה, מסניף חדרה. הנציגה הממונה על המקום.

מחיר:

טיול מהנה לכולם,

יעל

***

כתבת אורח מהבלוג "כשיצירה פוגשת חיים"

מאת מערכת האתר

יעל מיכאלי, מנהלת התוכן ושיתופי הפעולה של האתר. כאשר אתם שולחים הודעה דרך "צור קשר", אני היא זאת שעונה. עובדת מביתי על גבעה בגליל. מגדלת ביחד עם בעל נפלא שני קטנטנים מלאי מרץ, חתול ובוסתן של עצים לא שגרתיים. בזמני הפנוי יוצרת בנייר ובצמר וכותבת את הבלוג "כשיצירה פוגשת חיים".
google+

2 תגובות על “סיור בבוסתן אברהם – גן עדן טרופי למרגלות הכרמל”