האינטרנט הוא לא התהום האנונימית שנדמה לכם ואלא אם אתם טורחים לפתוח אימייל פיקטיבי לפני כל תגובה שאתם משאירים, שביל המילים שכתבתם יעקוב אחריכם לזמן רב. לפני שאתם לוחצים על "השאר תגובה" קחו חמש דקות וקראו את העצות שאספנו עבורכם. ככה עושים את זה נכון:
1. לא לקידום עצמי חסר בושה. השאירו את כתובת האתר שלכם בשדה השמור לכך אבל לא בגוף התגובה. תגובות המושארות רק בכדי לקדם את הבלוג שלכם או למכור מוצרים הן שקופות ומבאסות לבלוגר ולכם. אתם לא רוצים להיתפס כספאמרים.
2. לא לריב! גם אם אתם לא מסכימים עם כל מה שנכתב ברשומה, הגיבו בדרך ארץ. תגובות מזלזלות, גסות רוח או מחרחרות ריב לרוב לא יתפרסמו, וגם אם כן, רוצים שמישהו ימצא אותן באינטרנט שלוש שנים מהיום ויבסס על פיהן את דעתו עליכם?
3. לא להתבייש לשאול שאלות! הבלוגר/ית פתח את הדיון בכך שפרסם את הרשומה שקראתם קבל עם ועדה וישמח לדיון בנושא. לשם כך נוצרו התגובות.
4. לקרוא בעיון את הרשומה לפני שמגיבים. כותרות עלולות להטעות. כמו בשיעור הבנת הנקרא בבית הספר, אין להגיב לרשומה לפני שקוראים בדיוק במה מדובר. כפי שאמרנו כבר למעלה, התגובות שלכם ישארו ברשת הרבה אחריכם. ודאו שהן לעניין.
5. קראו גם את התגובות האחרות שנכתבו לפניכם, אם יש כאלה. אולי מישהו שאל כבר את אותה השאלה?
6. הגיבו לעניין. "בלוג נחמד!" או, "רעיון טוב!" הן תגובות חביבות אבל כלליות מדי. הסבירו לבלוגר על מה בדיוק אתם מדברים. תגובה מוצלחת שלכם יכולה להיות התחלה של ידידות וירטואלית ולכן כדאי להשקיע יותר.
7. המשיכו את הדיון! אם מישהו מגיב לתגובה שלכם – הבלוגר עצמו או מגיבים אחרים – ענו להם. ברוב הבלוגים תוכלו לסמן וי בריבוע הקטן שמציע לשלוח לכם מייל כשמגיבים על התגובה שלכם. מהירות התגובה ורמת ההשקעה שלכם תרשם לחיוב.
8. אם יש לכם בלוג משלכם, ענו תמיד למגיבים. אין דבר מבאס יותר מלצאת מהאנונימיות הבטוחה שלנו ברשת, להשאיר תגובה, שאלה או מחמאה רק בכדי להבין שמתעלמים מאיתנו.
9. זה לא המקום לכתוב מכתבים. זוהי תגובה, לא מאמר. אם יש לכם מה להגיד לבלוגר שנמשך על גבי דף שלם, כתבו לו מייל.
10. אל תהיו כבדים. למרות כל הסייגים שפירטנו בתשע הסעיפים שלעיל, תגובה לבלוג היא המשכה הטבעית של הקריאה. היו עצמכם ואמרו את מה שיש לכם להגיד, לטוב או לרע. עוד לא נולד הבלוגר שלא אוהב תגובות.
***
מוגש בחסות אביב יועצים – לחברה מוניטין רב שנים בנושא של ייעוץ שיווקי לעסקים, פרסום, קופירייטינג וכמובן קידום אתרים. וניסיון מוכח בהבאת אתרים לעמוד הראשון בגוגל (ובמנועי חיפוש נוספים) בביטויי חיפוש תחרותיים.