קטגוריות
מה חדש

תולעת הפארק – איך טיול תמים בפארק עם הכלב, עלול להפוך למלכודת מוות

מיהי התולעת שמסכנת את חיי הכלב שלכם?

תולעת הפארק, או שמה המדעי ספירוצרקה לופי (Spirocerca Lupi) הינה תולעת טפילית המצויה בצואה, בפגרים, בשאריות מזון וגם בחיפושיות הזבל שהכלב שלכם עשוי לאכול בעת טיול בפארק. שמה העממי, תולעת הפארק, דבק בה מאחר שהיא התגלתה לראשונה בפארק הלאומי ברמת גן, ומאז מתפשט הנגע בכל רחבי הארץ. התולעת הינה מסוכנת במיוחד מאחר והיא גורמת למחלה קשה בקרב כלבים בעיקר, ואפילו למוות. כאשר הסימפטומים להידבקות בתולעת ניכרים בכלב שלכם, עליכם להביא אותו בבהילות לבית חולים לחיות.

חיי טפיל – מחזור החיים של התולעת

למן הרגע שבו הכלב שלכם אכל שאריות מזון, צואה או פגרים נגועים בתולעת, מתחיל מסלול הנדידה של זחלי התולעת בגופו של הכלב. הזחלים נודדים מן הקיבה, דרך דפנות כלי הדם, אל העורק הראשי, ומשם ל"בסיס הקבע" – קנה הושט. בדופן קנה הושט הזחלים מתפתחים והופכים לתולעים בוגרות. הן יוצרות שם מעין "קן" שנקרא גרנולומה, ומטילות ביצים שאחר כך מופרשות בצואה של הכלב, שבהמשך נאכלת על ידי כלבים אחרים, והנה לכם מחזור חיים שלם של התולעת והתפשטות הנגע הקטלני. לעיתים התולעת טועה בדרך, ובמקום להגיע אל הוושט, היא מתיישבת במקומות אחרים בגופו של הכלב: מערכת העיכול, ריאות, קנה הנשימה ועוד.

איך תדעו שאתם חייבים להביא את הכלב לבדיקה בבית חולים לחיות?

הסימפטומים להידבקות בתולעת לרוב נראים מאוד "בנאליים" ושאינם ייחודיים לתולעת: שלשולים, הקאות, חולשה, חום, קושי לבלוע, ירידה במשקל. בנוסף, עשויים הסימפטומים להופיע בכל אחד משלבי הנדידה של התולעת בגוף הכלב, וסוג הסימפטומים יהיה אופייני לשלב הנדידה או לאזור בו התיישבה התולעת. לדוגמא: אם התולעת מגיעה בטעות לדופן הריאות, הכלב יסבול מקשיי נשימה; נדידת התולעת בכלי הדם של הכלב עשויה להביא לדימום פנימי ולמוות מהיר כתוצאה מכך; "מושבת התולעים" במשכן הקבע שלהם, קנה הוושט, עשויה לגרום לגידולים סרטניים כתוצאה מהחומרים שהתולעת מפרישה. על כן, אם הכלב שלכם סובל מאחד הסימפטומים הללו, אל תיקחו סיכון ואל תתמהמהו, הביאו אותו במהרה לבית חולים לחיות הקרוב לביתכם.

מניעה וטיפול בבית חולים לחיות

למען הסר ספק – אין חיסון כנגד תולעת הפארק. קיים טיפול מניעתי שניתן בזריקה אחת בכל שלושה חודשים, אך גם הוא אינו מונע לחלוטין את האפשרות של הידבקות במחלה. המניעה הטובה ביותר היא לשים לב למה שאוכל הכלב בעת שהות בפארק, ואפילו להשתמש במחסום פה. במידה שהכלב בכל זאת נדבק, ככל שהאבחון מתבצע בשלב מוקדם יותר של תהליך ההדבקה, כך קל יותר לטפל בכלב. ברגע שהתולעת הקימה את מושבתה בקנה הושט, קשה מאוד להילחם בנגע הזה, אך זה אפשרי. במקרים רבים חלה החלמה מלאה מן המחלה הקשה הזאת. הערנות שלך כבעל הכלב חשובה מאוד! אם אתה חושד שכלבך נדבק, או שאתה מעוניין בטיפול מונע, הבא אותו במהירות לבית חולים לחיות.

מאת מערכת האתר

יעל מיכאלי, מנהלת התוכן ושיתופי הפעולה של האתר. כאשר אתם שולחים הודעה דרך "צור קשר", אני היא זאת שעונה. עובדת מביתי על גבעה בגליל. מגדלת ביחד עם בעל נפלא שני קטנטנים מלאי מרץ, חתול ובוסתן של עצים לא שגרתיים. בזמני הפנוי יוצרת בנייר ובצמר וכותבת את הבלוג "כשיצירה פוגשת חיים".
google+

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *