קטגוריות
מה חדש משפחה

שבת חתן – מאיפה מתחילים?

ארגון והכנה של שבת חתן היא משימה לא פשוטה, אך היא משימה שההורים לא יוותרו עליה בקלות. היא חלק ממסורת ומנהג ארוך שנים ולא משנה מהי העדה אליה משתייכים בני הזוג. אז, שבת חתן – מאיפה מתחילים?

באירוע מיוחד כמו חתונה או בר מצווה, לכל אחד יש תפקיד – בדיוק כמו בחיים. בתכנון חתונה, החתן והכלה אמונים על הארגון שלה והורי החתן על ארגון השבת חתן – לכל אחד יש תפקיד. ארגון והכנה של שבת חתן הוא משימה לא פשוטה, אך זוהי משימה שההורים לא יוותרו עליה בקלות. היא חלק ממסורת ומנהג ארוך שנים ולא משנה מהי העדה אליה משתייכים בני הזוג.

יתכן וחלק מההורים, בעיקר אם זהו בנם הראשון שמתחתן, ישאר לעיתים מעט מבולבל לנוכח תכנון האירוע. שאלות רבות ותהיות עולות כשניגשים להפקת האירוע: מתי עושים את השבת חתן? היכן כדאי לעשות אותה? את מי כדאי להזמין? ועוד. מאחר והכנת שבת חתן מצריכה היערכות מוקדמת ככל האפשר, לפניכם מספר תשובות לשאלות שאולי יוכלו לעזור לכם בתכנון האירוע.

ראשית, מהי שבת חתן ולמה בכלל חוגגים אותה? שבת חתן היא מנהג ולכן אין חובה לחגוג אותה, יחד עם זאת קיימת הרגשת קיום מצווה כאשר חוגגים אירוע זה. משפחות רבות מייעדות את השבת הזו לחיזוק הקשר המשפחתי וההיכרות שבין משפחת החתן ובין משפחת הכלה. המנהג עצמו לקוח מימי בית המקדש שבו החתנים היו עוברים בשער החתנים והציבור שמסביב היה שר להם ומברך אותם.

.

שבת החתן מיועדת הן לגברים שהתחתנו, או לאלה העומדים להינשא – תלוי בעדה של החתן – ולנערים שהגיעו לגיל 13 – גיל מצוות. בשבת זו החתן עולה לתורה ומקריא קטע מיוחד (בדרך כלל את עליית "מפטיר") בפני כל בית הכנסת. עבור החתן זהו כבוד גדול. מעזרת הנשים, בסיום הקראת הקטע, נהוג לזרוק על החתן סוכריות (בעיקר טופי, וכן, יש כאלה שדואגים להקפיא את הסוכריות לפני).

מתי חוגגים את השבת חתן? מועד עריכת השבת חתן נקבע על פי העדה של החתן: האשכנזים נוהגים לחגוג את השבת חתן בשבת שלפני החתונה; הספרדים ועדות המזרח נוהגים לחגוג בשבת שאחרי החתונה. חתני בר מצווה יחגגו שבת חתן על פי תאריך הלידה העברי שלהם.

.

היכן עורכים את השבת חתן? מיקום האירוע תלוי בגורמים רבים. בין היתר: בכמות המוזמנים, מהיכן מגיעים האורחים ועוד. אם המשפחה שומרת שבת הדבר משפיע מאוד על בחירת המקום שצריך להיות במרחק הליכה רגלית מהמקומות שבהם שוהים האורחים ומבית הכנסת.

על מנת לעשות סדר בדברים נחלק את הנושא לשתי קבוצות: ציבור שומרי השבת והציבור שאיננו שומר שבת.

 עבור ציבור שומרי השבת, ההפקה וההיערכות גדולות מסובכות יותר ומצריכות לוגיסטיקה רבה יותר: יש לדאוג לאירוח של כל המוזמנים מכניסת השבת ועד צאתה; יש להתחשב בכמות המוזמנים המגיעים ולקחת בחשבון את גודל הבית של הורי החתן – על ההורים לבחון האם כולם יוכלו להכנס לשם בנוחות. לעיתים, יעדיפו הורי החתן לערוך את השבת חתן במקום חיצוני כגון בית מלון או אכסניה מסודרת ששם נוח יותר וכל השירותים יכולים להיות מסופקים על ידי המקום עצמו (ארוחות, לינה ועוד).

.

אצל הציבור שאיננו שומר שבת ההערכות לעיתים קלה יותר מאחר ורוב האורחים ניידים ויכולים להגיע רק לעליה לתורה בבית הכנסת ביום השבת. כך אין צורך לדאוג לאירוח של כל המוזמנים במהלך השבת עצמה. יחד עם זאת יש לתאם מקום לארוחת צהריים שאחרי העליה לתורה (אצל חלק מבתי הכנסת יש אולמות ייעודיים לכך) או לערוך את האירוע במסעדה או בבית החתן. אם הארוחה תערך בבית משפחת החתן, יש לשקול האם המשפחה מכינה את האוכל בעצמה או שוכרת את שירותיה של חברת קייטרינג (בגלל עלויות ושעות עבודה). בכל מקרה יש להתחשב באורחים המגיעים מרחוק ולדאוג להם לאפשרות ללינה בערב שבת.

את מי מזמינים לשבת חתן? נושא המוזמנים, כמו בכל אירוע הוא רגיש וטעון. ככלל, יש לזכור כי זוהי איננה חתונה נוספת וכי כמות המוזמנים, לרוב, צריכה להיות מצומצמת יותר. יחד עם זאת, אם הורי החתן מרגישים כי הם חייבים להזמין גם את הדודים הרחוקים, כדאי לחשוב על כך ולו על מנת שהם יהיו שלמים עם כל החלטה שתתקבל. באופן עקרוני, נהוג להזמין את המשפחה הקרובה של החתן והכלה (כמה קרובה? את זה אתם תחליטו), שכנים וחברים קרובים.

סגירות אחרונות, או למה עוד צריך לדאוג? על מנת לא לשכוח דבר רצוי לערוך רשימת משימות ולציין בה את כל אשר נדרש:

בית הכנסת: באופן עקרוני יש לתאם את העליה לתורה עם בית הכנסת. לא לשכוח לדאוג לארוחה קלילה הכוללת בורקסים, פשטידות, עוגות, עוגיות ויין לקידוש שלאחר התפילה בבית הכנסת.

קייטרינג: אם החלטתם ללכת על קייטרינג לארוחה עצמה יש לציין בפניהם האם ישנם מוזמנים אורחים הרגישים לגלוטן, צמחוניים ועוד.

הסעות: במידת הצורך עליכם לדאוג להסעות לאורחים שאינם יכולים להגיע בכוחות עצמם. בדקו אם אתם יכולים לעשות זאת בעצמכם או עליכם להיעזר בשירות הסעות.

והדבר הכי חשוב: אל תשכחו לשמוח וליהנות! זהו אירוע מרגש ומשמח – ניצרו את הרגע הזה כמה שאפשר.

שיהיה במזל!

***

נכתב בשיתוף עם שבת חתן תיירות ונופש – המומחים בנופשים ואירועים למגזר הדתי.

שבת חתן תיירות ונופש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *