קטגוריות
יום יום מה חדש משפחה

איך לגרום לילדכם לשמור על היגיינת הידיים ב-6 צעדים פשוטים

אחד השלבים החשובים, בהתקדמות של פעוט לקראת שלב עצמאות הוא גמילה מחיתולים בסביבות גיל שנתיים עד שלוש שנים. יחד עם ליווי ולמידה של גמילה מחיתולים, מומלץ להקפיד על נופח נוסף בערך החינוכי והוא לימוד שמירה על עקרונות היגיינה, שכן אלו ילוו אותם בכל פעוטון גן או כל מוסד לימודי אר בהמשך הדרך וייסעו להם לשמור על בריאותם גם כן באופן עצמאי.

ללמד את ילדכם כיצד לפתח הרגל של שטיפת ידיים עם סבן לפני אכילה, ואחרי שימוש בשירותים הוא חשוב מעין כמותו. שכן הקפדה על רחיצת ידיים יכולה לסייע להפחית ב- 70% ב את כמות החיידקים המצויה על כפות ידינו.  הבעיה עם הסברה זו לילדים היא בכך שבסופו של דבר מדובר בתהליך שגרתי, משעמם, ואפילו די זר לפעוטות. אז כיצד בכל זאת ניתן ללמד ילדים לשמור על ניקיון הידיים? הנה חמישה טיפים שיעזרו לכם עם האתגר:

+ הצטיידו בשרפרף אטרקטיבי-

גובהו של הכיור ביחס לגובהם של הילדים הקטנים, יכול להיתפס כמאיים ומלחיץ, ואף להוות גורם קריטי בחוסר רצון לצחצח שיניים ולשטוף ידיים. לכן חשוב מאוד להצטייד בשרפרף, ועדיף שיהיה בצבע האהוב על הילד, וכמה שיותר מזמין, חשוב להפוך את תהליך העמידה על השרפרף כמהנה ומשחקי ככל הניתן, בלי כמובן להיסחף לקפיצות שעלולות להוביל לנפילה. כמובן שהשרפרף חייב לעבור בדיקה קפדנית של יציבות ובטיחות. לאחר שהילד עלה על השרפרף, הראו לו כיצד פותחים את זרם המים בברז, ושפשפו את ידיו תחת זרם המים. חזרו על פעולה זו כמה וכמה פעמים, ורק לאחר מכן, נסו לשטוף את הידיים ליד הילד, בכדי שיוכל לחקות את פעולתכם, אך ללמוד את הפעולה באופן עצמאי.

+ מתרגלים לשפשף עם סבון-

שלב נוסף בחינוך לשטיפת ידיים הוא השימוש בסבון. לפני שאתם מלמדים את הילד כיצד להשתמש בסבון, סגרו את זרם המים כדי שהילד יוכל להתמקד בפעולה, מבלי שדעתו תוסח לטובת תנועת זרם המים. בכדי ללמד את הפעוט לעשות שימוש בסבון, ניתן להשתמש בסבונים קטנים יותר- בדומה לאלו שנמצאים במלונות, ואפשר גם להשתמש במיכלים של סבון נוזלי.  אן אתם מעדיפים סבון נוזלי, כדאי למצוא מיכלים המותאמים לילדים, גם בצבע ובגודל, אך גם בקלילות של השפופרת, כדי שהילד לא יחווה תסכול בלחיצות שיקשו עליו להזרים סבון מהמשאבה. למדו את הפעוט לשפשפף את כפות הידיים עם הסבון כעשרים שניות לפחות- כיצד לעשות זאת? רעיון בסעיף הבא
שוטפים ידיים מספיק זמן.

+ שרים תוך כדי עבודה-

כדי לוודא שהפעוט אכן משפשף את הידיים מספיק זמן ובידיויות קבעו משך זמן שיש לעבור על ידי שירה, כן שירה! בחרו שיר אהוב, והקפידו לשיר חלק נדיב מתוכו או פעמיים את הפזמון, והוא יהווה משך זמן קבוע לחלק השפשוף. מה עוד שהתהליך יהפוך להיות הרבה יותר משחקי ומהנה.

+ מים קרים בלבד, מים חמים מחוץ לתחום-

שלב חשוב בלמידה של שטיפת ידיים היא ההבחנה שבין הצד של המים החמים והמים הקרים בברז.  בין אם יש בביתכם שני ברזים שונים למים חמים וקרים, ובין אם יש לכם ברז אחד עם כיוונים שונים לטמפרטורות שונות- יש ללמד את הילד את ההבדל בין השניים ולתרגל איתו את הנושא היטב. חשוב ללמד את הפעוט שיש להשתמש במים הקרים בלבד, אם המים קרים להם מדי, למדו אותם לקרוא לכם בכדי שתאזנו את הטמפרטורה עם מים חמים לקרים.

שטיפת ידיים

איך לעודד את ילדכם לשטוף ידיים, מתוך אתר חוגלה

+ מגבת בסיום התהליך-
כאשר סיימתם לשטוף את הידיים עם ילדכם, הגישו להם מגבת נקייה או מגבת נייר ולמדו אותם לנגב את הידיים היטב. לחילופין אתם יכולים לסייע להם ולייבש את ידיהם במגבת.

+ חיזוקים חיובים לעידוד-

חשוב מכל- בכל פעם שהם שוטף את הידיים או מקפיד לשאול על כך או לבקש זאת- תנו חיזוק חיובי, ואפילו ו פרס, כדי שיפנים שיש חשיבות למעשה הזה.

עוד על היגיינה וחיטוי ידיים באתר חוגלה>>

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *