קטגוריות
מה חדש משפחה

בריאות במקום צבא: הליך קבלת פטור מהצבא בשל סיבות בריאותיות

מאמר מאת עורכת הדין דנה נוף ועורך דין אריאל גולן – עורכת הדין דנה נוף עוסקת בדיני צבא ובמשפט צבאי. ובעלת אישור לייצוג חיילים בפני בתי הדין הצבאיים כסנגורית צבאית. עו"ד נוף מטפלת בכל הנוגע להליכים מנהליים שונים מול רשויות הצבא והוועדות השונות. עורך דין אריאל גולן עוסק בהגשת תביעות נגד משרד הביטחון ומסייע למיוצגים להגיע הכרה בזכויותיהם המשפטיות אם נפגעו במהלך השירות הצבאי או המשטרתי.

שאלת הפטור משירות צבאי מעסיקה יחידים – מועמדים לשירות בטחון או משרתים בפועל, ואת החברה הישראלית כולה, זה עשרות בשנים. הליך קבלת פטור זכה לאזכורים שונים וסיפורים רבים נרקמו אודותיו. בעלי פטור משירות צבאי זכו לאורך השנים ליחס משתנה בהתאם לנסיבות קבלתו, מגינוי והוקעה ועד קבלה והבנה. ישנן סיבות רבות לקבלת פטור מן הצבא. במאמר שלפניכם נעסוק בהליך הקבלה של פטור מסיבות רפואיות ובריאותיות.

מהו פטור משירות צבאי?

"פטור" משירות צבאי הוא תעודה המתקבלת מצה"ל, ומעידה שמקבלה פטור משירות החובה בצבא.

באילו מקרים ניתן פטור מהצבא?

תעודת פטור ניתנת במקרים מסוימים ומסיבות המצדיקות זאת, ובהן סיבות רפואיות, נפשיות, סיבות של מעמד אישי, רקע של אי התאמה, רקע פלילי, בעיות במשפחה המחייבות קרבה לבית או יציאה לעבודה ועוד. במקרים בהם אינכם בטוחים ומעוניינים להיוועץ בנוגע לנסיבות כלשהן הקשורות לקבלת פטור, מומלץ להתייעץ עם עורך דין צבאי.

מהי המשמעות של פטור מסיבות בריאותיות?

פטור משירות מסיבות בריאותיות ניתן למי שמקבלים פרופיל 21 – פרופיל צבאי נמוך שנקבע בשל ליקוי או מחלה על רקע נפשי או גופני, ומשמעותו אי כשירות לשירות צבאי-בטחוני. מי שהינו בעל פרופיל 21 פטור ומשוחרר מחובת השירות הסדיר, וכן משירות מילואים, אך יוכל להגיש בקשה לשירות בהתנדבות.
ההגדרה של פרופיל המועמד לשירות בטחון נקבעת לפי תקנות צבאיות, הקובעות את מידת הכושר הבריאותי של כל מועמד ומידת התאמתו לשיבוץ בשירות. תקנות שירות הביטחון קובעות מעל מאתיים ליקויים ומצבים רפואיים (מהם כמה עשרות מצבים נפשיים, והשאר גופניים), שאינם מאפשרים שירות צבאי תקין וממושך.

מהו ההליך לקבלת פטור מהצבא מסיבות בריאותיות?

פטור על רקע בריאותי-גופני ניתן על ידי ועדה רפואית מטעם הצבא, הקובעת לאחר בדיקה רפואית של המועמד לשירות בטחון (מלש"ב), האם הוא כשיר ומסוגל לשירות בצה"ל.
פטור על רקע בריאותי-נפשי – לשם קבלת פטור על רקע נפשי ניתן לפנות בתחילה לפסיכיאטר או לפסיכולוג אזרחי, ולפרוש בפניו את הבעיות ו/או ההפרעות השונות מהן סובל המועמד. איש בריאות הנפש יכתוב מכתב התרשמות, שאותו יעביר החייל או המלש"ב לרשויות הצבא. בהמשך, על המועמד או החייל לבקש פגישה עם קצין בריאות הנפש (ובראשי תיבות צה"ליים – קב"ן), שהוא פסיכיאטר צבאי. בפגישה בין השניים עורך הקב"ן אבחון, וקובע האם יש לשחרר את המועמד משירות או שיש לדחות את הבקשה לפטור משירות.
ישנם צעירים המבקשים להשתמט משירות צבאי על ידי קבלת פטור מסיבות בריאותיות שאינן מוצדקות. קבלת פטור שכזה, תוך התחזות לבעל הפרעה נפשית או ליקוי גופני, אינה חוקית. העוברים על החוק ומוסרים ידיעה כוזבת או פועלים בכוונה להשתמט משירות חובה, צפויים לעונשי מאסר שבין שנתיים לחמש שנים.

סיוע של עורך דין צבאי בהליך קבלת פטור מסיבות בריאותיות

רשויות הצבא אינן ממהרות לשחרר מועמדים לשירות בטחון, עורכות בדיקות התאמה לכל מועמד, ולא פעם מתקבלות בקשות לפטור בחשדנות, בשל חשש לרמייה. במקרים של רקע בריאותי המצדיק פטור, או במקרים של חשש מפני החלטה שאינה לטובת המבקש בהליך קבלת פטור משירות צבאי ובטחוני, מומלץ להסתייע בעורך דין פלילי מומחה לעניינים צבאיים. ישנם מקרים בהם כדאי לפנות בטרם מתחיל התהליך, על מנת לקבל חוות דעת, ליווי, סיוע משפטי והערכה של גורם מקצועי באשר לסיכויי קבלת הפטור. להלן יובאו שתי דוגמאות למקרים שבהם סיוע משפטי עשוי להפוך את ההליך למהיר ויעיל יותר:

  • במקרה בריאותי חריג או מורכב, למשל על רקע נפשי, שבו יש צורך בהליך קבלת פטור מהיר, והנסיבות נראות מספקות. דוגמא למקרה כזה היא מבקש הלוקה בהפרעה נפשית שאובחנה על ידי איש מקצוע מתחום בריאות הנפש כדיכאון.
  • במקרה שבו המבקש פטור מצוי כבר בשירות סדיר, וחל שינוי בנסיבות, המחייב לדעתו בדיקת כשירות מחודשת. ישנה אפשרות לקבלת פטור משירות סדיר גם במהלכו, אך זהו בדרך כלל הליך מורכב ומסובך יותר מאשר לפני תחילת השירות. דוגמא למצב כזה היא של מבקש שגויס עם אסטמה, וחלה החמרה משמעותית במצבו לאורך השירות.

מקרה אחר שבו כדאי להסתייע בעורך דין צבאי הוא כאשר מבקשים לערער על פרופיל 21, ולהביא להעלאתו, על מנת שניתן יהיה לשרת. ערעור של מועמד לשירות בטחון על הפרופיל שקיבל הוא תהליך סבוך. על המועמד מוטל להוכיח כי אינו בעל בעיה או ליקוי כפי שאובחנו אצלו, או שאלו קיימים אצלו בדרגת חומרה שמאפשרת לו שירות צבאי.

לסיכום, הליך של קבלת פטור משירות צבאי עשוי להיות כרוך בזמן רב ובהתעסקויות נפתלות וסיבוכים. עו"ד צבאי, המצוי בנבכי החוק, עשוי להקל על הפנייה ולהביא לתוצאה המיוחלת. והעיקר – הבריאות!

מאת מערכת האתר

יעל מיכאלי, מנהלת התוכן ושיתופי הפעולה של האתר. כאשר אתם שולחים הודעה דרך "צור קשר", אני היא זאת שעונה. עובדת מביתי על גבעה בגליל. מגדלת ביחד עם בעל נפלא שני קטנטנים מלאי מרץ, חתול ובוסתן של עצים לא שגרתיים. בזמני הפנוי יוצרת בנייר ובצמר וכותבת את הבלוג "כשיצירה פוגשת חיים".
google+

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *