קטגוריות
מה חדש משפחה

חתונה ברבנות? לא, תודה

כיום זה כבר לא נשמע מוזר אם זוג בוחר שלא להינשא דרך הרבנות. עבור חלק מהזוגות חתונה ברבנות איננה אופציה אפשרית כלל. לטובת הזוגות שרוצים חתונה קצת אחרת, בדקנו מהן האפשרויות הקיימות עבורכם.

בשנים האחרונות מאבקים רבים שלא היו קיימים במדינת ישראל בעבר החלו ותפשו תאוצה. שנת 2013 פתחה את הדלת למאבקי פונדקאות לזוגות חד מיניים, לביצוע תרומת ביצית במדינה וקיום טקסי חתונות אלטרנטיביים. כיום זה כבר לא נשמע מוזר אם זוג בוחר שלא להינשא דרך הרבנות. ניתן לראות זוגות רבים שבוחרים להינשא בדרכים שונות מאחר והם אינם מעוניינים שרב יקדש אותם על פי הלכות היהדות.

מעבר לכך, עבור חלק מהזוגות חתונה ברבנות איננה אופציה אפשרית כלל. בדרך כלל מהסיבה שאחד מבני הזוג איננו יהודי או קיים ספק לגבי יהדותו.

לפני שנמשיך, חשוב להזכיר שבכל מקרה בו זוג מחליט להתחתן שלא על ידי רב, כדאי כי יתייעץ בנושא עם עורך דין משפחה על מנת שהדרך אל האושר לא תהיה רצופה במהמורות לאחר מכן…

.

לטובת הזוגות שרוצים חתונה קצת אחרת, בדקנו מהן האפשרויות הקיימות עבורכם:

חתונה רפורמית: זוגות רבים בוחרים כיום בחתונה רפורמית. באופציה זו יבחרו לרוב זוגות המחפשים שוויוניות באופי הטקס. בטקס זה גם האישה יכולה לענוד לבן זוגה את הטבעת והיא אף רשאית לשבור את הכוס. החתונה תיערך על ידי רב או רבה רפורמית ועל מנת שהנישואים יוכרו בישראל, על בני הזוג להיות כבר נשואים בנישואים אזרחיים או על ידי הרבנות בארץ.

נישואים אזרחיים בחו"ל: בדרך כלל זוגות שיבחרו להתחתן בנשואים אזרחיים יהיו כאלה שהם פסולי חיתון, כאלה שמתחתנים פעם שנייה (ואינם רוצים לעבור שוב את מסכת הגירושין ברבנות), או כאלה שמתחתנים בפעם הראשונה ולא מעוניינים שרב יקדש אותם. על פי ההלכה, לא ניתן לערוך נישואים אלה בתוך שטחי מדינת ישראל. על מנת שמדינת ישראל תכיר בזוגות אלה כנשואים עליהם לקבל תעודת נישואין רשמית מאותה מדינה בה התחתנו בתוספת תעודה נוספת המאשררת את חוקיות הנישואים. עם שתי התעודות עליהם להירשם במשרד הפנים. בכל מקרה של גירושין אזרחיים, בני הזוג יהיו חייבים לעבור דרך בית הדין הרבני, אך הגירושים יהיו פשוטים יותר מאחר ואין כתובה המצריכה לפרט את הסיבות לגירושין. למידע נוסף לחץ כאן.

ארגון צוהר: זוגות שיבחרו להתחתן דרך ארגון צוהר בוחרים בחתונה בעלת אופי דתי השונה במקצת מהטקס הרגיל. החתונה תיערך על ידי רב המוסמך לכך מטעם הרבנות אך הוא יערוך טקס בעל אופי פחות כפייתי. למשל, הכלה איננה חייבת ללבוש שמלה לבנה במידה והיא לא מעוניינת בכך והיא יכולה לענוד לבן זוגה את הטבעת על האצבע לאחר הטקס, מתחת לחופה. זוגות הבוחרים להינשא בצורה זו לעיתים שוקלים לערוך חתונה רפורמית בגלל חוסר רצונם בטקס בעל אופי דתי אבל מסתפקים בטקס מעט יותר שוויוני ומותאם להשקפת עולמם.

חתונה חילונית/ אלטרנטיבית: זוגות הבוחרים בחתונה זו הם כאלה שעקרון השוויוניות מוביל אותם בדרכם הזוגית. לרוב עורכי דין, אנשים מפורסמים, אושיות ציבוריות ועוד יהיו אלה שיערכו את הטקס. עורך הטקס יעניק לבני הזוג כתובה הנכתבת על ידי שני בני הזוג על פי תפיסתם והשקפת עולמם הזוגית. על פי החוק בישראל אין לנישואים אלה תוקף משפטי או דתי.

לסיכום, קיימים סוגים שונים של חתונות. כל זוג בוחר בדרך שבה הוא רואה לנכון לנהל את חיי הזוגיות שלו. בכל מקרה מה שחשוב בדרך כלל אלה הם החיים שלאחר החתונה, כי זוהי המציאות האמיתית.

***

המאמר נכתב בחסות עו"ד גירושים יעקב בלס – משרד עורכי דין לענייני משפחה וגירושים.

עו"ד משפחה

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *